aHLAn wasAHLAn


Sunday 25 March 2012

Buat adik2 SPM 2011...

Assalamualaikum.. Yoyoyo.. Haha..
Debaran makin terasa duhai adik2 ku.. Esok nak amik result SPM kan.. Nk kongsi jugak cerita saya yg tak seberapa ni..
"Hari tu saya ke sekolah sorang diri sebab mak kena jaga tok wan yang ade kat umah kebetulan ade kenduri masa tu. Jadi naik la bas sorang2. Tapi dah biasa, mak pun percaya. Sebab kalu saya nk gi jalan2 kat bandar lepas sekolah, sebelum pergi sekolah pagi tu mesti dah maklumkan dulu. Ada kelas pun kena maklum. Sampai ayah gi amik kat masjid Sultan Ahmad tu time maghrib dgn motor. Tu selingan jela.
Pagi tu dah ramai orang. Saya macam bese dengan classmate. Duk tunggu berdebar nya nak amik result. Saya buat muka tak bersalah, wak rilek je. Yela, dah cube sedaya upaya, so doa dah dipanjatkan. Ketentuan atas Dia belaka. Baik alhamdulillah, Buruk pun Alhamdulillah. Jadi, kitorang ke bilik mesyuarat kat ofis sekolah tu. Yang lain dah amik.
Best student time tu Nurul Wahidah Ramezan.. Dia dulu rasanya gi amik. Memang dah expect dpt 11A tak pun straight A's wahidah ni.. Tiba time, saya dapat result tu, Teacher Rodziah tengok dulu. Terkejut gak dia. Dia bagi saya tengok. A A A A A A B A A C A A A.. Betul ke ni?? Cek nama balik. Alhamdulillah betul atas tu nama Muhamad Haiqal bin Safie. Terus keluar selepas teacher ucap tahniah. Air mata dah bersedia utk jatuh.. Keluar je, first sekali buat Call My MOm.. "Ummi, dapat dah result ni." "Boleh berapa??" "11A je." Ummi senyap n then kata Alhamdulillah. Wah, menangis ummi dlm tepun time tu. Syukurnya. N then call mak sedara kat Perlis. Begitu la juga. Lepas call, jumpa kawan2. Masing2 ucap tahniah. Saya memanjat syukur. Alhamdulillah. 5 tahun di Sek Men Agama Al-Falah, berkat dengan jaga hubungan dengan guru dapat keputusan cemerlang. Saya pun terus balik. Sebelum nak naik bas, pengetua call. "Haiqal, mari pejabat jap." Nasib baik tak naik bas agi. Rupanya ada interview dari Sinar Harian. Masuk paper gak, saya pengetua dan wahidah.. Hehehehe.. Kecoh la time tu kat kijal, anak Pak Cik Safie n Mak Cik Noriah masuk paper. Tp sinar harian je.. Malu gok tibe2 ade muka kat situ. Family saya memang dikenali satu kampung. Sebut nama Ahmad Yaakub dan Ngah Daud, ramai yg kenal. Sampai dicop satu keturunan yang menyokong Islam. Haha..
Selepas dapat result SPM, byk offer dapat, UTP, matrik perlis, UIA, JPA ke Jepun dalam bidang kejuruteraan. Tp last2 pilih UIA. Ramai tanya sebab ape tak gi Jepun. Simple Answer, "Ummi Sayang Saya." ahahah.. anak mak kan.. Tu la kisahnya sampai ke sekarang yang masih di UIA."

Ingat dapat result nanti bagitau dengan jujur kat ibu bapa masing. Result ok sebut Alhamdulillah, result tak ok pun sebut Alhamdulillah. Sebab Allah sentiasa meletakkan kita ditempat yang baik nanti. Wallahualam.

~penulis merupakan Siswa UIA. Haiqal Syahid..

No comments: